Inhoud en achtergrond

Over de inhoud

De opdrachten in de game en de andere materialen gaan over de geschiedenis van de Reformatie en het leven van Martin Luther, maar ook over de betekenis voor vandaag en over je eigen leven als jongere en student. In het spel zitten verhalen waarin je ook de context van die tijd ervaart. Tegenstanders van Luther moeten worden overtuigd, met vrienden kun je samenwerken. Met elke opgeloste puzzel verdien je letters. Alle letters samen brengen je naar een plaats waar een schat te vinden is.

We schreven een verhaallijn die voor iedereen te gebruiken is. Alle belangrijke elementen uit het verhaal van Luther en de Reformatie zijn daarin als korte anekdotes verteld/beschreven. Er is telkens een verbinding met de personen rondom Luther, die ook een bepalende rol hebben gespeeld in de historische gebeurtenissen.

In de samenstelling is rekening gehouden met de huidige opvatting over gedenken van de gebeurtenissen uit de tijd van de Reformatie. Het volgt aanbevelingen die zijn vastgelegd in de brochure ‘Van conflict naar gemeenschap’ ten behoeve van een oecumenische herdenking van het begin van de Reformatie, gepubliceerd door de Luthers/Rooms-Katholieke Commissie voor Eenheid in 2013.

Samenstelling

De inhoud van het game-pakket is samengesteld door Lydia Vroegindeweij. Zij is theoloog en educatief uitgever en maakt in het kader van een promotieonderzoek intensief studie van leven en leer van Martin Luther. In een verantwoording wordt voor de deelnemers en spelleider duidelijk gemaakt welke anekdotes in het spel feit en welke fictie zijn.

Maatwerk is mogelijk

logo-smallHet spel is nu ontwikkeld voor de Protestantse Gemeente Amersfoort / De Amersfoortse Zwaan. Enkele opdrachten worden lokaal ingevuld, maar zijn eenvoudig voor een andere plaats aan te passen. Interesse in maatwerk? Laat het ons weten.